Een eerdere VL 217 was zeker voor 1918 zeillogger "de Noord", schipper W. Pronk.

In 1925 werd de Visscherij Maatschappij "Callenburg", onder directie van Louis Katan, opgericht. Deze rederij bestelde op 3 februari 1925 twee stoomloggers bij de werf Van Rijckee te Rotterdam. Het waren de VL 216 "Henny" en de VL 217 "Maria Adriana". De laatst genoemde logger werd op 3 juni 1925 te water gelaten. De proefvaart geschiedde op 6 juli 1925. De stoomlogger had de Vlaardingse kleuren als rederijkenmerk in de schoorsteen. De stoomlogger had een triple-expansie machine van 185 pk (P. Smit Jr. Rotterdam). Schippers op de VL 217 waren Arie Assenberg, Machiel Poot en Henk van Roon. Op 19 mei gingen de VL 216 en 217 over naar de Visscherij Maatschappij "Vlaardingen", directie Jos Katan. De VL 217 werd op 6 juli 1940 gevorderd en ging op 7 september 1941 in Duitse dienst (Kriegsmarine) als hulpschip "H 811" (Hafenschutz flotillen) bij Hoek van Holland verloren.