Een eerdere houten zeillogger VL 166, de "Henriette".


Links de "Henriette" omstreeks 1902.

De logger was afkomstig uit Boulogne en werd op 29 december 1900 aangekocht. Het was toen de grootste zellogger van de Vlaardingse vissersvloot. Op 28 december 1907 werd het schip verkocht aan rederij De Zeeuw & Van Raalt. In 1908 werd er een motor (2 cil. Bolnes-motor 80 pk.) in geplaatst en als VL 38 "Zuid Holland", onder schipper Leen van Beek, nam het schip weer aan de haringvisserij deel. Tussen 1932 en 1936 werd het schip opgelegd en in januari 1937 voor de sloop verkocht.

De "Neeltje" werd als zeillogger in 1911 gebouwd bij de werf van de gebr. Jonker te Kinderdijk. De VL 166 was eigendom van de N.V. C. Van Toor's Visscherij Maatschappij.

Voor de rederijpanden van C. van Toor Hzn. liggen de zeilloggers van genoemde rederij gereed om naar zee te gaan. Voor de kant liggen de VL 160 "Johan Adriaan" en de VL 166 "Neeltje". De foto dateert van omstreeks 1920.

De ombouw tot motorlogger vond in 1928 plaats bij de werf "'s Lands Welvaren" (I.S. Figee). De VL 166 voer van 16 september 1931 tot 19 april 1934 vanuit Vlaardingen onder Poolse vlag als GDY 166 "Zofja".

De motorlogger GDY 166 "Zofja" vertrekt in 1933 onder schipper Abraham van Noort ter haringvisserij. Na de Poolse periode voer de VL 166 "Neeltje" weer voor rekening van C. van Toor. Op 24 mei 1934 werd de VL 166 gevorderd. Na de oorlog arriveerde het schip op 12 maart 1947 te IJmuiden.
In oktober 1946 arriveerde de "Neeltje" als wrak te Vlaardingen, waarna het door werf "'s Lands Welvaren" werd verbouwd. De logger werd bij de werf van I.S. Figee in 1948 10 meter verlengd en uitgerust met een 290 pk 4 cilinder Werkspoormotor, zodat ook de trawlvisserij uitgeoefend kon worden.


Motorlogger de VL 166 "Neeltje", 23 juli 1948.


Vlaggetjesdag.

Een kijkje in de machinekamer met de 90 pk Ellwe-motor van de VL 166. Op de foto motordrijver Wim Moerman. De Zweedse Ellwe-motoren moesten door een lont gestart worden, die door de motordrijver zelf gemaakt werd.

"Haringtrawl".


Vertrek vanaf de vishal.

"1952: Joop Westerdijk'40 bootreisje bij vader op de VL166".

"1952: Stukkie meevaren".


Mies Westerdijk-Boomsma en Janny Tamboer Lafeber.

In 1958 werd het schip gekocht door de N.V. v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en werd de SCH 102 "Maarten".

Uiteindelijk werd de "Maarten" in 1965 voor de sloop naar Belgie verkocht.